loading...

وبلاگ برترین مطالب

یکی از مهمترین مسائلی که در شرکت‏ها و مراکز اداری حائز اهمیت است سلامت کارکنان است تا در سایه بهداشت و ایمنی به وظایف محوله خود بپردازند.توجه به این موضوع در ارگونومیک بودن مبلمان اداری خلاصه می ش

احمد رضا بازدید : 137 پنجشنبه 31 مرداد 1398 نظرات (0)

یکی از مهمترین مسائلی که در شرکت‏ها و مراکز اداری حائز اهمیت است سلامت کارکنان است تا در سایه بهداشت و ایمنی به وظایف محوله خود بپردازند.توجه به این موضوع در ارگونومیک بودن مبلمان اداری خلاصه می شود. در خرید مبلمان اداری می بایست به استاندارد بودن و ارگونومیک بودن آن توجه کرد. این ویژگی‏ها در سلامت کارکنان نقش بسزایی دارد در انتخاب یک مبلمان اداری بیشتر به رنگ، مدل، قیمت و شکل آن توجه می‏شود در حالی که سلامت مبلمان اداری یا به طور صحیح تر ارگونومی مبلمان اداری،  یکی از مهمترین عواملی است که شاید در نظر گرفته نشود.به طور کلی  مجموعه اصولی که ذیل آن مبلمان اداری با اصول ارگونومیک و استاندارد طراحی و ساخته می شود  تا با فیزیک بدنی انسان سازگار باشد اصول ارگونومیک مبلمان اداری گفته می شود.

مبلمان اداری شامل میزمدیریت ، صندلی ، میز کنفرانس ، میز کارمندی می شود که بایستی اصول ارگونومیک در آن رعایت شود. در صورت عدم ارگونومیک بودن مبلمان اداری  و استاندارد نبودن آن ممکن است مشکلاتی از قبیل کمر درد ، درد در ستون فقرات ، ناراحتی چشم ، مشکلات کتف و … رخ دهد .

 

اهمیت مبلمان اداری ارگونومیک

اهیمت ارگونومی صندلی

بیشتر کارکنان در ساعتهایی که در محیط کار هستند در وضعیت نشسته به سر می برند که این خود عامل بروز و شیوع صدمات جسمانی نیز است به طوری که نیمی از افراد در کشورهای صنعتی به دلیل کار در وضعیت نشسته و استفاده از میز و صندلی غیر استاندارد دچار ناراحتی ستون فقرات و گاهی دیسک کمر می شوند.

صندلی یکی از مهمترین تجهیزات بخش اداری است یکی از مهمترین معیارهای مهم در طراحی صندلی متناسب سازی ابعاد صندلی با ویژگی ابعاد بدن کاربران است. منظور از ارگونومیک بودن صندلی این است که ابعاد صندلی با قد و اندام فرد استفاده کننده تطابق داشته باشد در صندلی های ادارای امکاناتی از قبیل تنظیم ارتفاع پشتی و شیب صندلی تعبیه شده است . عمق صندلی نیز بر آسایش کاربران تاثیر می گذارد به طوری که اگر عمق صندلی زیاد باشد باعث آزار فرد استفاده کننده می‏شود همچنین از موارد بسیار مهم در ارگونومی صندلی پرکردن فرورفتگی و برآمدگی کمر است . ظاهر صندلی نیز مورد مهم دیگری جهت انتخاب صندلی است که دارای انواع متنوع می باشد . از موارد دیگر در صندلی استحکام صندلی است که بایستی پایه های صندلی از استحکام کافی برخوردار باشد تا فرد به عقب و جلو کج نشود .صندلی که در محیط اداری استفاده می شود باید قابل تنظیم باشد صندلی استاندارد باید دسته داشته باشد پشتی آن به گونه ای باشد که ستون فقرات را ساپورت کند.

 

 

 

آسیب های صندلی غیر استاندارد

 

اهمیت ارگونومیک بودن میز اداری

در مورد میز اداری باید گفت میز اداری نشان گر سلسله مراتب شغلی افراد است به طوری که ابعاد میز مدیریت نسبت به میز کارمندی بزرگتر است ارتفاع میز باید طوری طراحی و تولید شود که دسترسی کارمندان به وسایل و لوازم روی میز به سهولت انجام پذیرد بهترین ارتفاع برای میز بین 75 سانتی متر تا 85 سانتی متر و عرض 80 سانتی متر است.

میز باید طوری طراحی شود که فضای کافی برای تمام وسایل را داشته باشد .

اهمیت ارگونومی بودن میز کنفرانس

میز کنفرانس باید طوری طراحی شود که افرادی که در جلسه حضور دارند بتوانند با هم تبادل نظر و گفتگو کنند و به یکدیگر اشراف داشته باشند . عموما برای میز کنفرانس ارتفاع 72 تا 82 سانتی متر از زمین در نظر گرفته می شود . حداقل فضای نشستن در میز کنفرانس بستگی به صندلی کنفرانس دارد که میزان استاندارد برای هر صندلی بین 60 تا 80 سانتی متر در نظر گرفته می شود .

در صورت ارگونومیک و استاندارد نبودن مبلمان اداری ممکن است مشکلاتی از قبیل کمردرد، درد ستون فقرات ، ناراحتی چشم ، مشکلات کتف … رخ دهد مبلمان محیط کار به نوع میز ، صندلی ، میز کنفرانس ، میز کارمندی تقسیم می شود که بایستی اصول ارگونومیک در آن رعایت شود .

 

مبلمان اداری ارگونومیک و سلامت کارمندان

 

مزایای ارگونومیک بودن مبلمان اداری ارگونومیک

از مزایای ارگونومیک بودن مبلمان اداری می توان به مواردی از قبیل : تضمین سلامت و بهداشت کارکنان ، افزایش کارایی کارکنان ، سلامت چشم ، بالارفتن راندمان کار و … اشاره کرد  .

 

تضمین سلامت کارکنان

یکی از مزیت های مهم ارگونومیک بودن مبلمان اداری تضمین سلامت کارکنان است اصولا کارکنان بیشتر ساعتهای خود را پشت میز سپری می کنند و این ممکن است آسیبهای عضلانی و … در دراز مدت برای کارکنان ایجاد کند.

بالابردن کارایی و راندمان کار

بدون شک کارکنانی که از مبلمان اداری ارگونومیک استفاده می کنند بازدهی بیشتری در کار دارند به طوری که کارمندان با راحتی بیشتری کار می کنند .در صورتی که اگر مبلمان اداری غیر استاندارد باشد وقت زیادی از کارکنان برای هماهنگ کردن خود با مبلمان اداری می گیرد .

مبلمان اداری غیرارگونومیک موجب کاهش راندمان کاری کارکنان می شود از قابلیت های میز کارمندی ارگونومیک دسترسی آسان به کامپیوتر ، کیس ، مانیتور است و دارا بودن فضای کافی برای قرار دادن اسناد و مدارک است 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 6
  • بازدید سال : 509
  • بازدید کلی : 2,291